מדריכי קריפטו

מהו מטבע קריפטוגרפי ואיך הוא עובד?

מטבעות קריפטו – משמעות והגדרה

מטבעות קריפטו, הנקראים לעתים קריפטו, הוא כל צורה של מטבע הקיים באופן דיגיטלי או וירטואלי ומשתמש בקריפטוגרפיה כדי לאבטח עסקאות. למטבעות קריפטו אין סמכות הנפקה או רגולציה מרכזית, אלא משתמשים במערכת מבוזרת כדי להקליט עסקאות ולהנפיק יחידות חדשות.

מהו מטבע קריפטוגרפי?

Cryptocurrency היא מערכת תשלומים דיגיטלית שאינה מסתמכת על בנקים לאימות עסקאות. זוהי מערכת עמית לעמית שיכולה לאפשר לכל אחד בכל מקום לשלוח ולקבל תשלומים . במקום להיות כסף פיזי שמועבר ומוחלף בעולם האמיתי, תשלומי מטבעות קריפטוגרפיים קיימים אך ורק ככניסות דיגיטליות למסד נתונים מקוון המתאר עסקאות ספציפיות. כאשר אתה מעביר כספים במטבעות קריפטוגרפיים, העסקאות נרשמות בספר חשבונות ציבורי. מטבעות קריפטו מאוחסנים בארנקים דיגיטליים.

Cryptocurrency קיבל את שמו מכיוון שהוא משתמש בהצפנה כדי לאמת עסקאות. המשמעות היא שקידוד מתקדם מעורב באחסון והעברת נתוני מטבעות קריפטוגרפיים בין ארנקים לפנקסים ציבוריים. מטרת ההצפנה היא לספק אבטחה ובטיחות.

המטבע הקריפטו הראשון היה ביטקוין , שנוסד ב-2009 ונשאר המוכר ביותר כיום. חלק גדול מהעניין במטבעות קריפטוגרפיים הוא לסחור למטרות רווח, כאשר ספקולנטים לפעמים דוחפים את המחירים לשמיים.

איך עובד מטבעות קריפטוגרפיים?

מטבעות קריפטו פועלים בפנקס ציבורי מבוזר הנקרא בלוקצ'יין, רישום של כל העסקאות המעודכנות והמוחזקות על ידי בעלי המטבע.

יחידות של מטבעות קריפטוגרפיים נוצרות באמצעות תהליך הנקרא כרייה, הכולל שימוש בכוח המחשב כדי לפתור בעיות מתמטיות מסובכות שיוצרות מטבעות. משתמשים יכולים גם לקנות את המטבעות מברוקרים, ואז לאחסן ולבזבז אותם באמצעות ארנקים קריפטוגרפיים.

אם אתה הבעלים של מטבע קריפטוגרפי, אין לך שום דבר מוחשי. מה שבבעלותך הוא מפתח המאפשר לך להעביר רשומה או יחידת מידה מאדם אחד לאחר ללא צד שלישי מהימן.

למרות שביטקוין קיים מאז 2009, מטבעות קריפטוגרפיים ויישומים של טכנולוגיית בלוקצ'יין עדיין צצים במונחים פיננסיים, וצפויים שימושים נוספים בעתיד. עסקאות כולל אג"ח, מניות ונכסים פיננסיים אחרים יכלו בסופו של דבר להיסחר באמצעות הטכנולוגיה.

דוגמאות למטבעות קריפטו

ישנם אלפי מטבעות קריפטוגרפיים. כמה מהידועים ביותר כוללים:

ביטקוין (BTC):

ביטקוין, שנוסד ב-2009, היה המטבע הקריפטו הראשון והוא עדיין הנסחר הנפוץ ביותר. המטבע פותח על ידי סאטושי נקמוטו – לפי האמונה הרווחת שהוא שם בדוי לאדם או קבוצת אנשים שזהותו המדויקת נותרה לא ידועה.

אתריום (ETH):

Ethereum, שפותחה ב-2015, היא פלטפורמת בלוקצ'יין עם מטבע קריפטוגרפי משלה, הנקראת Ether (ETH) או Ethereum. זהו מטבע הקריפטו הפופולרי ביותר אחרי הביטקוין.

לייטקוין (LTC):

מטבע זה דומה ביותר לביטקוין אך עבר מהר יותר לפיתוח חידושים חדשים, כולל תשלומים ותהליכים מהירים יותר כדי לאפשר יותר עסקאות.

ריפל (XRP):

ריפל היא מערכת ספרי חשבונות מבוזרת שנוסדה בשנת 2012. ניתן להשתמש בריפל כדי לעקוב אחר סוגים שונים של עסקאות, לא רק מטבעות קריפטוגרפיים. החברה מאחוריה עבדה עם בנקים ומוסדות פיננסיים שונים.

מטבעות קריפטוגרפיים שאינם ביטקוין ידועים ביחד בשם "אלטקוינים" כדי להבדיל אותם מהמקור.

איך לקנות מטבעות קריפטוגרפיים

אולי אתה תוהה איך לקנות מטבעות קריפטוגרפיים בבטחה. בדרך כלל מדובר בשלושה שלבים. אלו הם:

שלב 1: בחירת פלטפורמה

השלב הראשון הוא להחליט באיזו פלטפורמה להשתמש. בדרך כלל, אתה יכול לבחור בין ברוקר מסורתי או בורסת מטבעות קריפטוגרפיים ייעודיים:

  • מתווכים מסורתיים. אלו הם ברוקרים מקוונים המציעים דרכים לקנות ולמכור מטבעות קריפטוגרפיים, כמו גם נכסים פיננסיים אחרים כמו מניות, אג"ח ותעודות סל. פלטפורמות אלו נוטות להציע עלויות מסחר נמוכות יותר אך פחות תכונות קריפטו.
  • חילופי מטבעות קריפטו. ישנן בורסות קריפטו רבות לבחירה, כל אחת מציעה מטבעות קריפטוגרפיים שונים, אחסון ארנק, אפשרויות חשבון נושאות ריבית ועוד. בורסות רבות גובות עמלות מבוססות נכסים.

כאשר משווים בין פלטפורמות שונות, שקול אילו מטבעות קריפטוגרפיים מוצעים, אילו עמלות הם גובים, תכונות האבטחה שלהם, אפשרויות האחסון והמשיכה, וכל משאבים חינוכיים.

שלב 2: מימון חשבונך

לאחר שתבחר בפלטפורמה שלך, השלב הבא הוא לממן את חשבונך כדי שתוכל להתחיל לסחור. רוב בורסות הקריפטו מאפשרות למשתמשים לרכוש קריפטו באמצעות מטבעות פיאט (כלומר, שהונפקו על ידי הממשלה) כגון דולר אמריקאי, לירה בריטית או אירו באמצעות כרטיסי החיוב או האשראי שלהם – אם כי זה משתנה לפי פלטפורמה.

רכישות קריפטו בכרטיסי אשראי נחשבות מסוכנות, ובורסות מסוימות אינן תומכות בהן. חברות כרטיסי אשראי מסוימות לא מאפשרות גם עסקאות קריפטו. הסיבה לכך היא שמטבעות קריפטוגרפיים הם מאוד תנודתיים, ולא כדאי להסתכן בהיכנסות לחובות – או בתשלום פוטנציאל של עמלות עסקה גבוהות בכרטיס אשראי – עבור נכסים מסוימים.

חלק מהפלטפורמות יקבלו גם העברות ACH והעברות בנקאיות. שיטות התשלום המקובלות והזמן הנדרש להפקדות או משיכות משתנים לפי פלטפורמה. באותה מידה, משך הזמן שלוקח לסלק את ההפקדות משתנה לפי שיטת התשלום.

גורם חשוב שיש לקחת בחשבון הוא עמלות. אלה כוללים עמלות הפקדה ומשיכה אפשריות בתוספת עמלות מסחר. העמלות ישתנו לפי שיטת התשלום והפלטפורמה, וזה משהו שצריך לחקור בהתחלה.

שלב 3: ביצוע הזמנה

אתה יכול לבצע הזמנה דרך פלטפורמת האינטרנט או הנייד של המתווך או הבורסה שלך. אם אתם מתכננים לקנות מטבעות קריפטוגרפיים, תוכלו לעשות זאת על ידי בחירה ב"קנה", בחירת סוג ההזמנה, הזנת כמות המטבעות הקריפטו שברצונכם לרכוש ואישור ההזמנה. אותו תהליך חל על הזמנות "מכירה".

יש גם דרכים אחרות להשקיע בקריפטו. אלה כוללים שירותי תשלום כמו PayPal, Cash App ו-Venmo, המאפשרים למשתמשים לקנות, למכור או להחזיק מטבעות קריפטוגרפיים. בנוסף, ישנם כלי השקעה הבאים:

  • נאמנויות ביטקוין:  אתה יכול לקנות מניות של נאמנויות ביטקוין עם חשבון תיווך רגיל. כלי רכב אלה מעניקים למשקיעים קמעונאיים חשיפה לקריפטו דרך שוק המניות.
  • קרנות נאמנות של ביטקוין:  ישנן תעודות סל ביטקוין וקרנות נאמנות של ביטקוין לבחירה.
  • מניות בלוקצ'יין או תעודות סל:  ניתן גם להשקיע בעקיפין בקריפטו באמצעות חברות בלוקצ'יין המתמחות בטכנולוגיה מאחורי עסקאות קריפטו וקריפטו. לחילופין, ניתן לקנות מניות או תעודות סל של חברות המשתמשות בטכנולוגיית בלוקצ'יין.

האפשרות הטובה ביותר עבורך תהיה תלויה ביעדי ההשקעה שלך ובתיאבון הסיכון שלך.

כיצד לאחסן מטבעות קריפטוגרפיים

לאחר שרכשת מטבע קריפטוגרפי, עליך לאחסן אותו בבטחה כדי להגן עליו מפני פריצות או גניבה. בדרך כלל, מטבעות קריפטוגרפיים מאוחסנים בארנקי קריפטו, שהם מכשירים פיזיים או תוכנה מקוונת המשמשת לאחסון המפתחות הפרטיים למטבעות הקריפטו שלכם בצורה מאובטחת. חלק מהבורסות מספקות שירותי ארנק, מה שמקל עליך לאחסן ישירות דרך הפלטפורמה. עם זאת, לא כל הבורסות או המתווכים מספקים עבורך שירותי ארנק באופן אוטומטי.

ישנם ספקי ארנק שונים לבחירה. המונחים "ארנק חם" ו"ארנק קר" משמשים:

  • אחסון ארנק חם:  "ארנקים חמים" מתייחסים לאחסון קריפטו המשתמש בתוכנה מקוונת כדי להגן על המפתחות הפרטיים לנכסים שלך.
  • אחסון ארנק קר:  בניגוד לארנקים חמים, ארנקים קרים (הידועים גם בתור ארנקי חומרה) מסתמכים על מכשירים אלקטרוניים לא מקוונים כדי לאחסן בצורה מאובטחת את המפתחות הפרטיים שלך.

בדרך כלל, ארנקים קרים נוטים לגבות עמלות, בעוד ארנקים חמים לא.

איך לקנות מטבעות קריפטוגרפיים.

מה אתה יכול לקנות עם מטבעות קריפטוגרפיים?

כשהושק לראשונה, ביטקוין נועד להיות מדיום לעסקאות יומיומיות, מה שמאפשר לקנות הכל, החל מכוס קפה ועד למחשב או אפילו פריטים בכרטיסים גדולים כמו נדל"ן. זה לא ממש התממש, ולמרות שמספר המוסדות המקבלים מטבעות קריפטוגרפיים גדל, עסקאות גדולות המעורבות בו הן נדירות. למרות זאת, ניתן לקנות מגוון רחב של מוצרים מאתרי מסחר אלקטרוני באמצעות קריפטו. הנה כמה דוגמאות:

אתרי טכנולוגיה ומסחר אלקטרוני:

כמה חברות שמוכרות מוצרי טכנולוגיה מקבלים קריפטו באתרי האינטרנט שלהן, כמו newegg.com, AT&T ו-Microsoft. Overstock, פלטפורמת מסחר אלקטרוני, הייתה בין האתרים הראשונים שקיבלו ביטקוין. גם Shopify, Rakuten והום דיפו מקבלים את זה.

סחורה יוקרתית:

כמה קמעונאי יוקרה מקבלים קריפטו כאמצעי תשלום. לדוגמה, קמעונאית היוקרה המקוונת Bitdials מציעה את Rolex, Patek Philippe ושעונים יוקרתיים אחרים בתמורה לביטקוין.

מכוניות:

חלק מסוחרי רכב – ממותגי שוק המוני ועד לסוחרי יוקרה יוקרתיים – כבר מקבלים מטבעות קריפטוגרפיים כתשלום.

ביטוח:

באפריל 2021 הודיעה חברת הביטוח השוויצרית AXA כי היא החלה לקבל ביטקוין כאמצעי תשלום עבור כל ענפי הביטוח שלה מלבד ביטוח חיים (בשל בעיות רגולטוריות). Premier Shield Insurance, המוכרת פוליסות ביטוח דירה ורכב בארה"ב, מקבלת גם ביטקוין לתשלומי פרמיה.

אם אתה רוצה להוציא מטבע קריפטוגרפי בתשלום לקמעונאי שאינו מקבל זאת ישירות, אתה יכול להשתמש בכרטיס חיוב קריפטוגרפי, כגון BitPay בארה"ב.

הונאה במטבעות קריפטוגרפיים והונאות במטבעות קריפטוגרפיים

למרבה הצער, פשע מטבעות קריפטוגרפיים במגמת עלייה. הונאות מטבעות קריפטו כוללות:

אתרים מזויפים:  אתרים מזויפים שמציגים המלצות מזויפות וז'רגון קריפטו המבטיחים תשואה מסיבית ומובטחת, בתנאי שתמשיך להשקיע.

מזימות פונזי וירטואליות:  פושעי מטבעות קריפטו מקדמים הזדמנויות לא קיימות להשקעה במטבעות דיגיטליים ויוצרים אשליה של תשואות ענק על ידי תשלום למשקיעים ותיקים בכסף של משקיעים חדשים. מבצע הונאה אחד, BitClub Network, גייסה יותר מ-700 מיליון דולר לפני שהוגשו כתב אישום נגד מבצעיה בדצמבר 2019 .

אישורים של "סלבריטאים":  רמאים מתחזים באינטרנט למיליארדרים או שמות ידועים שמבטיחים להכפיל את ההשקעה שלך במטבע וירטואלי, אך במקום זאת לגנוב את מה שאתה שולח. הם עשויים גם להשתמש באפליקציות הודעות או בחדרי צ'אט כדי להתחיל שמועות שאיש עסקים מפורסם מגבה מטבע קריפטוגרפי ספציפי. ברגע שהם עודדו משקיעים לקנות והעלו את המחיר, הרמאים מוכרים את חלקם, והמטבע יורד בערכו.

הונאות רומנטיות:  ה-FBI מזהיר מפני מגמה של  הונאות היכרויות מקוונות , שבהן משכנעים אנשים שהם פוגשים באפליקציות היכרויות או במדיה חברתית להשקיע או לסחור במטבעות וירטואליים. מרכז התלונות על פשע באינטרנט של ה-FBI פרסם יותר מ-1,800 דיווחים על הונאות רומנטיות ממוקדות קריפטו בשבעת החודשים הראשונים של 2021, עם הפסדים שהגיעו ל-133 מיליון דולר.

אחרת, רמאים עלולים להתחזות לסוחרי מטבעות וירטואליים לגיטימיים או להקים בורסות מזויפות כדי להערים על אנשים לתת להם כסף. הונאת קריפטו נוספת כוללת הצעות מכירות הונאה עבור חשבונות פרישה בודדים במטבעות קריפטוגרפיים. לאחר מכן יש פריצה פשוטה למטבעות קריפטוגרפיים, שבה פושעים פורצים לארנקים הדיגיטליים שבהם אנשים מאחסנים את המטבע הווירטואלי שלהם כדי לגנוב אותו.

האם מטבעות קריפטוגרפיים בטוחים?

מטבעות קריפטו נבנים בדרך כלל באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין. בלוקצ'יין מתאר את הדרך שבה עסקאות מתועדות ל"בלוקים" וחותמת זמן. זהו תהליך מורכב למדי וטכני, אבל התוצאה היא פנקס דיגיטלי של עסקאות מטבעות קריפטוגרפיים שקשה להאקרים להתעסק איתו.

בנוסף, עסקאות דורשות תהליך אימות דו-גורמי. לדוגמה, ייתכן שתתבקש להזין שם משתמש וסיסמה כדי להתחיל עסקה. לאחר מכן, ייתכן שיהיה עליך להזין קוד אימות שנשלח באמצעות טקסט לטלפון הנייד האישי שלך.

אבל זה לא אומר שמטבעות קריפטוגרפיים אינם ניתנים לפריצה. כמה פריצות בדולרים גבוהים עלו מאוד לסטארט-אפים של מטבעות קריפטוגרפיים. האקרים פגעו ב-Coincheck בסכום של 534 מיליון דולר וב-BitGrail תמורת 195 מיליון דולר, מה שהפך אותם לשניים מהפריצות הגדולות ביותר למטבעות קריפטוגרפיים של 2018 .

בניגוד לכסף בגיבוי ממשלתי, ערכם של מטבעות וירטואליים מונע כולו מהיצע וביקוש. זה יכול ליצור תנודות פראיות שמייצרות רווחים משמעותיים למשקיעים או הפסדים גדולים. והשקעות במטבעות קריפטוגרפיים כפופים להגנה רגולטורית הרבה פחות מאשר מוצרים פיננסיים מסורתיים כמו מניות, אג"ח וקרנות נאמנות.

ארבעה טיפים להשקעה בטוחה במטבעות קריפטוגרפיים

על פי Consumer Reports, כל ההשקעות טומנות בחובן סיכון, אך חלק מהמומחים מחשיבים מטבעות קריפטוגרפיים כאחת מבחירות ההשקעה המסוכנות יותר. אם אתה מתכנן להשקיע במטבעות קריפטוגרפיים, טיפים אלה יכולים לעזור לך לעשות בחירות מושכלות.

בצעו מחקר:

לפני שאתה משקיע, למד על חילופי מטבעות קריפטוגרפיים. ההערכה היא שיש יותר מ-500 בורסות לבחירה. בצע את המחקר שלך, קרא ביקורות ושוחח עם משקיעים מנוסים יותר לפני שתמשיך הלאה.

דע כיצד לאחסן את המטבע הדיגיטלי שלך:

אם אתה קונה מטבעות קריפטוגרפיים, אתה צריך לאחסן אותו. אתה יכול לשמור אותו בבורסה או בארנק דיגיטלי. אמנם ישנם סוגים שונים של ארנקים, אך לכל אחד יש את היתרונות, הדרישות הטכניות והאבטחה שלו. בדומה להחלפות, עליך לחקור את אפשרויות האחסון שלך לפני השקעה.

גיוון ההשקעות שלך:

גיוון הוא המפתח לכל אסטרטגיית השקעה טובה, וזה נכון כאשר אתה משקיע במטבעות קריפטוגרפיים. אל תשים את כל הכסף שלך בביטקוין, למשל, רק בגלל שזה השם שאתה מכיר. יש אלפי אפשרויות, ועדיף לפזר את ההשקעה שלך על מספר מטבעות.

היכונו לתנודתיות:

שוק מטבעות הקריפטו הוא תנודתי מאוד, אז היו מוכנים לעליות ומורדות. תוכלו לראות תנודות דרמטיות במחירים. אם תיק ההשקעות או הרווחה הנפשית שלך לא יכולים להתמודד עם זה, ייתכן שמטבע קריפטוגרפי לא יהיה בחירה נבונה עבורך.

מטבעות קריפטו הם כל הזעם כרגע, אבל זכרו, הוא עדיין בחיתוליו היחסית ונחשב ספקולטיבי ביותר. השקעה במשהו חדש מלווה באתגרים, אז היו מוכנים. אם אתה מתכנן להשתתף, עשה את המחקר שלך והשקיע באופן שמרני כדי להתחיל.

 

4.7/5 - (89 votes)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

bitcoin
Bitcoin (BTC) $ 70,741.95
ethereum
Ethereum (ETH) $ 3,585.33
tether
Tether (USDT) $ 1.00
usd-coin
USDC (USDC) $ 1.00
xrp
XRP (XRP) $ 0.624172
solana
Solana (SOL) $ 187.62
terra-luna
Terra Luna Classic (LUNC) $ 0.000155
cardano
Cardano (ADA) $ 0.653237
polkadot
Polkadot (DOT) $ 9.61