מדריכי קריפטו

מה זה ביטקוין ואיך זה עובד?

איך עובד ביטקוין?

ביטקוין הוא מטבע דיגיטלי הפועל ללא כל שליטה מרכזית או פיקוח של בנקים או ממשלות. במקום זאת הוא מסתמך על תוכנות לכרייה והצפנה.

כל ביטקוין הוא בעצם קובץ מחשב אשר מאוחסן באפליקציית 'ארנק דיגיטלי' בסמארטפון או במחשב.

אנשים יכולים לשלוח ביטקוין (או חלק מזה) לארנק הדיגיטלי שלך, ואתה יכול לשלוח ביטקוין לאנשים אחרים.

כל עסקה בודדת מתועדת ברשימה ציבורית הנקראת בלוקצ'יין.

זה מאפשר להתחקות אחר ההיסטוריה של הביטקוין כדי למנוע מאנשים להוציא מטבעות שאין בבעלותם, ליצור עותקים או לבטל עסקאות.

כיום ניתן לחלק את הביטקוין בשבעה מקומות עשרוניים: אלפית הביטקוין ידועה כמילי ומאה מיליון הביטקוין ידועה כסאטושי.

למען האמת אין דבר כזה ביטקוין או ארנק, רק הסכמה בין הרשת לגבי בעלות על מטבע. מפתח פרטי משמש להוכחת בעלות על כספים לרשת בעת ביצוע עסקה. אדם יכול פשוט לשנן את המפתח הפרטי שלו ולא צריך שום דבר אחר כדי לאחזר או לבזבז את המזומנים הווירטואליים שלו.

איך עובד ביטקוין?
איך עובד ביטקוין?

האם ניתן להמיר ביטקוין למזומן?

ניתן להחליף ביטקוין במזומן בדיוק כמו כל נכס. ישנן מספר רב של בורסות למטבעות קריפטוגרפיים באינטרנט שבהם אנשים יכולים לעשות זאת, אך עסקאות יכולות להתבצע גם באופן אישי או בכל פלטפורמת תקשורת , מה שמאפשר אפילו לעסקים קטנים לקבל ביטקוין. אין מנגנון רשמי מובנה בביטקוין להמרה למטבע אחר.

שום דבר בעל ערך מטבעו אינו עומד בבסיס רשת הביטקוין. אבל זה נכון עבור רבים מהמטבעות הלאומיים היציבים ביותר בעולם מאז עזיבתם את תקן הזהב , כמו הדולר האמריקאי והפאונד הבריטי.

שער הביטקוין בזמן אמת

bitcoin

Bitcoin (BTC)

$ 70,604.92
ethereum

Ethereum (ETH)

$ 3,605.16
dogecoin

Dogecoin (DOGE)

$ 0.215295

מה המטרה של הביטקוין?

ביטקוין נוצר כדרך לאנשים לשלוח כסף דרך האינטרנט. המטבע הדיגיטלי נועד לספק מערכת תשלום חלופית שתפעל ללא שליטה מרכזית אך אחרת תשמש בדיוק כמו מטבעות מסורתיים.

איך אנשים משיגים ביטקוין?

ישנן שלוש דרכים עיקריות שבהן אנשים משיגים ביטקוין.
  • אתה יכול לקנות ביטקוין באמצעות כסף 'אמיתי'.
  • אתה יכול למכור דברים ולתת לאנשים לשלם לך עם ביטקוין.
  • או שניתן ליצור אותם באמצעות מחשב.

למה אנשים רוצים ביטקוין?

יש אנשים שאוהבים את העובדה שהביטקוין אינו נשלט על ידי הממשלה או הבנקים.

אנשים יכולים גם להוציא את הביטקוין שלהם באופן אנונימי למדי. למרות שכל העסקאות מתועדות, אף אחד לא יידע איזה 'מספר חשבון' הוא שלך אלא אם כן אמרת להם.

בצ'אט מקוון עם משתמשי מדיה חברתית בינואר 2021, האיש העשיר בעולם, אילון מאסק, אמר שהוא תומך גדול בביטקוין.

הוא אפילו הרחיק לכת ושינה את הביוגרפיה שלו בטוויטר ל-"#bitcoin".

הוא הראה שוב ושוב את תמיכתו במטבעות מקוונים בשנים האחרונות וגרם לתנועות גדולות בערכיהם בשל עושרו והשפעתו האישיים.

אישור מסוים זה הוביל לעלייה משמעותית בערכו של הביטקוין.

האם ביטקוין בטוח?

ההצפנה מאחורי הביטקוין מבוססת על אלגוריתם SHA-256 שתוכנן על ידי הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב. פיצוח זה בלתי אפשרי, לכל דבר ועניין, מכיוון שישנם יותר מפתחות פרטיים אפשריים שצריך לבדוק (22 56 ) מאשר אטומים ביקום (ההערכה היא איפשהו בין 10 78 ל- 10 82 ).

היו כמה מקרים בפרופיל גבוה של פריצות לבורסות ביטקוין וגניבת כספים, אבל שירותים אלה תמיד אחסנו את המטבע הדיגיטלי בשם הלקוחות. מה שנפרץ במקרים אלו היה האתר ולא רשת הביטקוין.

בתיאוריה, אם תוקף יכול לשלוט ביותר ממחצית מכל צמתי הביטקוין הקיימים אז הוא יכול ליצור קונצנזוס שהוא בבעלותו את כל הביטקוין, ולהטמיע את זה בבלוקצ'יין. אבל ככל שמספר הצמתים גדל זה הופך פחות מעשי.

בעיה ריאלית היא שביטקוין פועל ללא כל סמכות מרכזית. בגלל זה, לכל מי שטעה בעסקה על הארנק שלו אין מנוס. אם אתה שולח בטעות ביטקוין לאדם הלא נכון או איבדת את הסיסמה שלך, אין למי לפנות.

כמובן, הגעתו בסופו של דבר של מחשוב קוונטי מעשי עלולה לשבור את הכל. הרבה קריפטוגרפיה מסתמכת על חישובים מתמטיים שקשה מאוד למחשבים הנוכחיים לעשות, אבל מחשבים קוונטיים עובדים בצורה שונה מאוד ועשויים להיות מסוגלים לבצע אותם בשבריר שנייה .

מהי כריית ביטקוין?

כרייה היא התהליך ששומר על רשת הביטקוין וגם איך מביאים מטבעות חדשים לקיום.

כל העסקאות משודרות לציבור ברשת והכורים מאגדים אוספים גדולים של עסקאות יחד לבלוקים על ידי השלמת חישוב קריפטוגרפי שקשה מאוד ליצור אך קל מאוד לאימות. הכורה הראשון שפותר את הבלוק הבא משדר אותו לרשת ואם הוכח כנכון מתווסף לבלוקצ'יין. הכורה הזה מתוגמל בכמות של ביטקוין שזה עתה נוצר.

טבועה בתוכנת הביטקוין מגבלה קשה של 21 מיליון מטבעות. לעולם לא יהיה יותר מזה בקיום. המספר הכולל של המטבעות יהיה במחזור עד 2140. בערך כל ארבע שנים התוכנה מקשה פי שניים על כריית הביטקוין על ידי הקטנת גודל התגמולים.

כאשר הביטקוין הושק לראשונה, ניתן היה לכרות מטבע כמעט מיידי באמצעות מחשב בסיסי. עכשיו זה דורש חדרים מלאים בציוד רב עוצמה, לעתים קרובות כרטיסים גרפיים מתקדמים שמיומנים בלחישובים, אשר בשילוב עם מחיר ביטקוין תנודתי עלול לפעמים לייקר את הכרייה ממה שהיא שווה .

הכורים גם בוחרים אילו עסקאות לאגד לבלוק, כך שהשולח מוסיף עמלות בסכום משתנה כתמריץ. לאחר כריית כל המטבעות, עמלות אלו ימשיכו כתמריץ להמשך הכרייה. זה נחוץ מכיוון שהוא מספק את התשתית של רשת הביטקוין.

מי המציא את הביטקוין?

בשנת 2008 נקנה שם הדומיין .org והועלה מאמר לבן אקדמי בשם Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System . הוא קבע את התיאוריה והעיצוב של מערכת למטבע דיגיטלי ללא שליטה מכל ארגון או ממשלה.

המחבר, העונה לשם סאטושי נקמוטו , כתב: "בעיית השורש עם מטבעות קונבנציונליים היא כל האמון שנדרש כדי לגרום לזה לעבוד. יש לסמוך על הבנק המרכזי שלא ישפיל את המטבע, אבל ההיסטוריה של מטבעות פיאט מלאה בהפרות של האמון הזה".

בשנה שלאחר מכן התוכנה המתוארת בעיתון הושלמה ושוחררה לציבור, והשיקה את רשת הביטקוין ב-9 בינואר 2009.

Nakamoto המשיך לעבוד על הפרויקט עם מפתחים שונים עד שנת 2010 כאשר הוא או היא פרשו מהפרויקט והשאירו אותו לנפשו. זהותו האמיתית של נאקאמוטו מעולם לא נחשפה והם לא הוציאו שום הצהרה פומבית במשך שנים.

כעת התוכנה היא בקוד פתוח, כלומר כל אחד יכול להציג, להשתמש או לתרום לקוד בחינם. חברות וארגונים רבים פועלים לשיפור התוכנה, כולל MIT.

מה הבעיות בביטקוין?

היו כמה ביקורות על ביטקוין, כולל על כך שמערכת הכרייה רעבה מאוד לאנרגיה . לאוניברסיטת קיימברידג' יש מחשבון מקוון שעוקב אחר צריכת האנרגיה ובתחילת 2021 הוערך שהוא משתמש ביותר מ-100 טרה-וואט שעות בשנה. לפרספקטיבה, בשנת 2016 השתמשה בריטניה ב-304 טרה-וואט שעות בסך הכל.

המטבע הקריפטוגרפי נקשר גם לפשע , כאשר מבקרים מצביעים על כך שהיא דרך מושלמת לבצע עסקאות בשוק השחור. במציאות, מזומן סיפק את הפונקציה הזו במשך מאות שנים, והפנקס הציבורי של הביטקוין עשוי להיות למעשה כלי לאכיפת חוק.

4.8/5 - (47 votes)

One thought on “מה זה ביטקוין ואיך זה עובד?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *