מדריכי קריפטו

מהו מטבע פיאט? במה זה שונה מקריפטו?

מטבע פיאט הוא כסף שאינו מגובה בסחורה פיזית כמו זהב, אלא מגובה על ידי הממשלה שהנפיקה אותו. רוב המטבעות המודרניים, כמו דולר אמריקאי, אירו, פאונד וין, הם כסף פיאט.

"פיאט" פירושו "צו סמכותי או שרירותי". אז במקרה של "כסף פיאט", זו הוראה של הממשלה שנותנת להם ערך והופכת אותם להליך חוקי. שיטת הפיאט-כסף הנוכחית נוצרה במהלך המאה ה-20 כאשר מדינות התרחקו מתקן הזהב, שבו המטבעות מקושרים ישירות לזהב. כיום ישנם כ-180 מטבעות פיאט בעולם כיום.

הערך של מטבעות פיאט מונע על ידי כוחות השוק של היצע וביקוש. הבנקים המרכזיים שולטים בהיצע, מודדים כמה כסף נדרש במשק ומדפיסים בהתאם. הסיכון הגדול ביותר הוא שהם מדפיסים יותר מדי, מה שמעורר התקף של היפר-אינפלציה – עליות מחירים מהירות שיצאו משליטה שעלולות להוביל להרס כלכלי.

האמונה במטבע פיאט תלויה ביציבות הממשלה המנפיקה אותו, כמו גם באמון בבנק המרכזי שמנהל את האספקה ​​שלו. הנה צלילה עמוקה יותר לתוך מערכות ה-Fiat-currency שהן חלק מהכלכלות המודרניות.

פיאט לעומת קריפטו: מה ההבדל?

מטבעות משרתים בעצם שתי מטרות עיקריות: כאמצעי החלפה וכמאגר ערך. העלייה המהירה של ההשקעות במטבעות קריפטוגרפיים עוררה שאלות האם מטבעות פיאט ימשיכו כאמצעי החליפין הדומיננטי.

מטבעות קריפטו נוצרו בשנת 2009 עם המצאת הביטקוין . הם בעצם מטבעות וירטואליים המנוהלים על ידי רשת מבוזרת ולא על ידי רשות אחת, כמו מטבעות פיאט שהונפקו על ידי הממשלה.

עסקאות הנעשות עם מטבעות קריפטוגרפיים נרשמות באופן קבוע בפנקס החשבונות המכונה בלוקצ'יין. ספר חשבונות זה ניתן לצפייה לכל אחד, ולכן מתפקד כמסד נתונים ציבורי. מטבעות קריפטו מקנים רמה של פרטיות למשתמשים מכיוון שרק פרטים על עסקאות ניתנים לצפייה. מידע זיהוי על המשתמשים עצמם עשוי להיות בר מעקב אך אינו מתועד.

פיאט מול קריפטו לתשלום

חלק מהתומכים במטבעות קריפטוגרפיים טוענים שיום אחד מטבעות דיגיטליים ישתלטו על כסף פיאט כאמצעי התשלום העיקרי, בגלל יכולתם לספק עסקאות מיידיות. הם טוענים שאם האמון המוקנה במטבע פיאט נמצא בממשלה שתומכת בו, האמון המוקנה בקריפטו הוא בטכנולוגיית הבלוקצ'יין.
אבל עד כה, מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין לא ממש המריאו כאמצעי חליפין. בעוד שספקים ועסקים מסוימים מקבלים קריפטו כתשלום, רוב העסקאות ברחבי העולם נעשות עם מטבעות פיאט.

המבקרים טוענים שהתנודתיות של מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין הופכת אותם לפחות אידיאליים כאמצעי תשלום. תאר לעצמך לקבל משכורת בביטקוין – תנודות כאלה בשוק עלולות להגדיל או לכווץ באופן דרמטי את הכנסתו של אדם תוך מספר ימים.

פיאט מול קריפטו כחנות ערך

במקום זאת, בעוד שזה עדיין ימים מוקדמים, מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין תפקדו יותר כמאגר ערך, בדומה לאופן שבו אנשים השקיעו היסטורית במתכות יקרות .

כמו מתכות יקרות, מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין צריכים להיות "לכרייה", מה שמגביל אוטומטית את ההיצע שלו. למעשה, ביטקוין תוכנן עם מכסה של מספר המטבעות שניתן לכרות: 21 מיליון.

בינתיים, עם מטבעות פיאט כמו הדולר האמריקאי, ההיצע הוא בלתי מוגבל. נכון לדצמבר 2020, יש בערך 2 טריליון דולר או משהו כזה של מטבע נייר אמריקאי מצטיין בעולם. המאזן של הפדרל ריזרב – פרוקסי לכמות הכסף במערכת – צמח בסכום מדהים מאז 2007, כאשר הבנק המרכזי נלחם במיתונים במהלך המשבר הפיננסי של 2008 ומגפת קוביד-19 של 2020.

בינתיים, ספקולנטים ומשקיעים הכניסו כסף לשוק הקריפטו בתקווה שהמטבעות שלהם ישמרו על ערכם או באופן אידיאלי יעלו באופן משמעותי בערכם. עם זאת, רבים אחרים מציינים את התנודתיות כסיבה לכך שמטבעות דיגיטליים אינם מאגר ערך אמין.

מהם המטבעות הדיגיטליים של הבנק המרכזי (CBDC)?

התפתחות מעניינת אחת יכולה להיות הופעתם של מטבעות דיגיטליים של הבנק המרכזי ( CBDC ) – מטבעות וירטואליים שנוצרים ומגובה על ידי הבנק המרכזי של המדינה.

CBDCs נשמע לאנשים מסוימים כמו אוקסימורון מכיוון שמטבעות קריפטוגרפיים מעצם הגדרתם הם מבוזרים ואין להם רשות שתומכת בהם, אבל סקר שנערך בינואר 2020 על ידי Bank of International Settlements מצא ש-80% מהבנקים המרכזיים חקרו והתנסו עם CBDCs.

 

יתרונות וחסרונות של פיאט כסף

היתרונות של פיאט כסף

הנוחות העיקרית של מטבעות נייר היא שקל לייצר אותם, לסחוב אותם, וכתוצאה מכך, הם טובים בהחלפה.

יתרון נוסף הוא לא להסתמך על שוק סחורות פיזי כמו זהב. המשמעות היא שמערכת הכסף אינה רגישה לסיכון של שחקנים חיצוניים לתמרן את ההיצע והביקוש של מתכת כדי לעוות את מחירי המטבעות.

ניתן לטעון, היתרון החשוב ביותר של מטבעות פיאט הוא שהם מאפשרים לבנקים מרכזיים לשלוט בהיצע הכסף. החלטה כמה מטבע להדפיס היא כלי רב ערך כאשר מנסים לנהל מחזורים כלכליים.

למשל, לפדרל ריזרב יש מנדט כפול לשמור הן על אבטלה והן על אינפלציה נמוכה. על מנת לשמור על אבטלה נמוכה, הבנק המרכזי יכול להגביר את היצע המטבעות, וכאשר זה יתחיל לעורר אינפלציה, הפד יכול להעלות את הריבית כדי לבלום את עליות המחירים.

חסרונות של פיאט כסף

הסיכון הגדול ביותר למערכת מטבעות פיאט הוא שהבנק המרכזי לא מבצע חישוב או ניהול לא נכון ומדפיס יותר מדי כסף – מצב שעלול לגרום להיפר-אינפלציה, כאשר קצב האינפלציה גדל ביותר מ-50% בחודש.

מחקר משנת 2012 של מכון קאטו מצא שכמה מהמקרים הגרועים ביותר של היפר-אינפלציה . קובץ PDF כוללים את גרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה, ממנה יש תצלומים של ילדים גרמנים משחק עם חבילות כסף כאבני בניין, וזימבבואה מ-2007 עד 2008, כשמחירי הלחם זינקו ואנשים נשאו מזומנים במריצות.

לאחרונה, ב-2019, ההיפר-אינפלציה בוונצואלה הגיעה ל-1,300,000%, מה שדחף את הממשלה להנפיק 50,000 שטרות בוליבר, שהיו באותה תקופה 8.13 דולר בדולר אמריקאי.

לסיכום

למטבעות פיאט כשלעצמם אין ערך מהותי אמיתי. במקום זאת, זה תלוי בממשלה ובבנק המרכזי שלה לשמור על ערכם, ובמקביל להבטיח שיש היצע בריא לכלכלה לצמוח. יו"ר הפד לשעבר פול וולקר אמר פעם: "זו אחריות ממשלתית לשמור על ערך המטבע שהם מנפיקים. וכשהם לא מצליחים לעשות את זה, זה משהו שמערער את האמון החיוני בממשלה".

יש אנשים שטוענים שמטבעות קריפטוגרפיים יאתגרו את פיאט כמאגר ערך וכאמצעי חליפין. מטבעות קריפטו כמו ביטקוין ראו את המחירים והפופולריות שלהם קופצים באופן ניכר מאז 2017. עם זאת, הם עדיין לא הפכו לדרך נפוצה עבור אנשים לשלם עבור סחורות. התנודתיות בשוק גרמה גם לכמה משקיעים להאמין שמטבעות דיגיטליים אינם מאגר ערך טוב.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

bitcoin
Bitcoin (BTC) $ 67,686.14
ethereum
Ethereum (ETH) $ 3,681.84
tether
Tether (USDT) $ 1.00
usd-coin
USDC (USDC) $ 1.00
xrp
XRP (XRP) $ 0.620998
solana
Solana (SOL) $ 170.06
terra-luna
Terra Luna Classic (LUNC) $ 0.000155
cardano
Cardano (ADA) $ 0.699552
polkadot
Polkadot (DOT) $ 10.37